A világ második legnépesebb országában rohamléptekben nő a motorizáció, megfelelő közlekedési kultúra azonban nincsen. Itt senki sem lepődik meg azon, ha egy buszból menet közben kiesik egy alkatrész. Az utasok kiszállnak, visszaszerelik és folytatják útjukat.
 

KÖZLEKEDÉS

Becslések szerint India lakosainak száma eléri az 1,35 milliárd főt, a növekedés ráadásul folyamatos. Hamarosan meg is előzi az 1,38 milliárdos Kínát, ahol fejlettnek mondható a motorizáció, a jóval szegényebb Indiában még csak az elmúlt néhány évben indult robbanásszerű fejlődésnek, ennek pedig megvannak a maga árnyoldalai.
 

Aki dudál, annak elsőbbsége van
 

Indiába utazva tisztában kell lenni, hogy minden idegszálunkat igénybe vesz az utcára merészkedés. A helyiek meglepően jól boldogulnak a számukra természetes őskáoszban, senkinek nem okoz nehézséget az egyedülálló közlekedési kultúra.
 

Az indiai utakon elképesztő összevisszaságban kavarognak a járművek tömegei, mindenki mindenfelé, és többé-kevésbé el is jut az úti céljához. Európaiak számára szokatlan alapelvekre épül az egész indiai közlekedés: akinek nincs dudája, az nem vesz részt a közlekedésben. Indiában mindenki dudál, állandóan, ezzel is felhívva a figyelmet magára.
 

Tévhit a balesetekkel kapcsolatban
 

Indiával kapcsolatosan gyakori tévhit, hogy a sajátos közlekedési morál a maga nemében remekül működik, a balesetek ritkák, mindenki figyel a másikra. Egyáltalán nem feltűnőek a balesetek egy rendkivül zsúfolt, állandó közlekedési dugókkal terhelt, városban, ahol a saját hangodat se hallod a sok dudálástól. Azonban az országutakon más a helyzet, ott nagyon gyakoriak a súlyos balesetek. Ezek nagy része a közlekedési ismeretek hiányából fakad, az indiaiak nagy része egyszerűen nem ismeri a szabályokat. Nem ritka jelenség, hogy egyesek 30-al, míg mások 130-al közlekednek az utakon. A helyi közlekedési balesetek gyakorisága a világ élvonalába tartozik.

 

Intézkedik a rendőr
 

A forgalom irányító rendőröknek van egy méteres botjuk amit nem csak irányításra használnak, hanem minden járműre, súlyosabb esetben a sofőrre is rávágnak, ha szabálytalankodik. Emiatt ép autót nem nagyon látni a városokban. A még csak fejlődőben lévő motorizáció legegyértelműbb jele, hogy a két leggyakoribb közlekedési eszköz a bicikli és a motoros riksa. Rövid távra a tukt-tukok jelentik a hagyományos közlekedési formát, bárhol megállnak, ahol éppen leintik őket. Az összegben tanácsos előre megállapodni, ha nem tetszik az ajánlat, lehet alkudozni.
 

KÖZLEKEDÉS

 

Az autóbérlés sem olyan, mint máshol
 

A tuk-tukok, biciklis és motoros riksák fillérekért szállítanak mindenkit, így nem jellemző az autó bérlés. Ha valaki mégis ragaszkodik ehhez, akkor a kölcsönzött autóhoz általában sofőr is tartozik. Lehetséges a sofőr nélküli autóbérlés is, de elég kevesen kockáztatják meg.


Indiában való vezetéshez szükséges a nemzetközi vezető igazolvány, és az autó biztosításáról szóló okmány. A biztonsági öv használatát egyetlen egy szabály sem követeli meg, de ajánlott a használata. A benzin kifejezetten olcsó, a javításokat viszont silány minőségben végzik, és az alkatrészek beszerzése sem könnyű.
 

A buszoktól óvakodni kell
 

A tömegközlekedés színvonala sem kimagasló, a buszokat általában kerülni kell. Ugyan a városokban vannak buszjáratok, de a járművek kifejezetten rossz műszaki állapotban vannak, ráadásul túlzsúfoltak. Sok helyen egyáltalán nincsenek menetrendek, a buszok sem jelzik, hogy milyen irányba tartanak. A tömött, rossz állapotú buszokat gyakran érik balesetek.
 

India egyedülálló hangulata a vonatokon is tetten érthető. A vasúti közlekedés viszonylag biztonságos. Az indiai vasúthálózat jellemzően négy kategóriával működik: klimatizált ágyaskocsi, első osztály, másodosztályú kocsik fekvőhelyekkel és másodosztály helyjegy nélkül. Biztonsági okokból javasolt a drágább osztályokon való utazás. Számolni kell azzal, hogy a buszokhoz hasonlóana vonatok is ritkán tartják be a menetrendet, gyakoriak a késések és a nem megfelelő karbantartásból fakadó balesetek.

India kifejezetten csak kalandvágyók számára ajánlott!