A jövő hihetetlen innovációkat ígér. Az autózás történetében talán most következik majd a fordulópont, amikortól az autóhasználat meglepően új irányt vesz. Összegyűjtöttem néhány olyan fejlesztéseket, melyek jó úton járnak a széles körű bevezetés irányába.
 

Műszerfal-szélességű képernyők

A jelenlegi csúcskategóriás autókban is hihetetlen méretű kijelzőket látunk. A Tesla például teljesen kiiktatta a hagyományos műszereket és kezelőszerveket és minden egy érintő kijelzőről érhető el. A jövő azt mutatja, hogy a teljes műszerfal felülete képernyőként működhet majd. A Mercedes nemrég prezentálta erre a megoldást MBUX néven. Az új generációs műszerfal rendszer teljes mértékben személyre szabható, vagyis a saját ízlés világunkhoz igazíthatjuk a felületet magunk elé.
 

Egyedül parkoló autók

Itt nem arról van szó, hogy a kiválasztott parkolóhelyre bekormányozza magát az autó, ennél sokkal többről. Akár magától megy el a gépjármű parkolóhelyet keresni, és vissza is tér onnan okostelefonunk hívására. Ezentúl nincs kifogás, hogy "bocs, hogy késtem csak parkolóhelyet kerestem"!
 

5G a mobilitás szolgálatában

Hamarosan az eddigiektől eltérően egy sokkal hatékonyabb adatátvételi szabvány lép életbe, ami egységesíti a mobil és vezetékes kommunikációt. Amitől eltér a többi adatátvételo szabványtól, hogy a nullához közelítő késleltetés, azaz hihetetlenül gyors válaszidők, megbízható stabilitásra képes. Az 5G egyik kiemelt használója az autóipar lesz. Megvalósulhatnak az okosvárosokról, az egymással kommunikáló járművekről alkotott víziók. Az 5G tökéletes támogatást nyújt majd. Magyarország is szeretnek élen járni az új technológia alkalmazásában, ezért Zalaegerszeg mellett, állami támogatással és jó néhány járműipari vállalat együttműkődésében egy ultramodern járműipari tesztközpont épül, ahol már 2019-ben elindul az 5G-re alapozó mérnöki fejlesztések.
 

Közösségi autózás

Globális trend a városlakók számának és ezzel együtt a városban használt autók számának növekedése. Jelenleg hatalmas összegeket fordítunk a gépkocsinkra, havi szinten sokat költünk fenntartásra, ugyanakkor többnyire rövid szakaszokon vezetjük, és a nap nagy részében egy helyben áll. Már Budapesten is két szolgáltató kínál közösségi autózást, az egyik a Mol Limo a másik a GreenGO. A most se kicsi flottájukba, minél több jármű kerül bevonásra, annál több saját autó válhat feleslegessé, annál könnyebb lehet az átállás. Azokon a piacokon, ahol már van egy-két éves tapasztalat, a visszajelzések azt mutatják, hogy az emberek könnyen megszeretik a városi kerékpárkölcsönzők mintáján alapuló autóhasználatot.

Képek: cnet.com
mollimo.hu
greengo.hu