A legfurcsább közlekedési eszközök szerintem az 1960-as években születhetek. A mérnökök gyorsabb autókra, motorokra, repülőkre, hajókra és persze vonatokra vágytak, hogy minél gyorsabban célba érjenek. Ahhoz, hogy ezeket megvalósítsák nem riadtak vissza a hajmeresztő megoldásoktól sem.

 

A vonatok sebességének növelése érdekében jött a mérnöki ötlet, hogy használjanak repülőgép-hajtóműveket, mivel a hagyományos motorokkal szerelt vonatok csak egy bizonyos szintig volt lehetséges a sebesség növelés. A repülőgép-hajtóművek viszonylag kicsik és könnyűek, cserébe hihetetlenül hangosak, ráadásul eszméletlenül nagy a fogyasztásuk. 1966-ban az amerikai New York Central Railroad egy sorozatgyártású dízelmozdonyból épített egy kísérleti példányt, amelyekre két darab, a Convair B-36 bombázóknál alkalmazott gázturbinás sugárhajtóművet szereltek. A mozdonnyal 295,6km/órás sebességet értek el, ami a kategóriában mind a mai napig rekordnak számít, de a megoldás a gyakorlatban használhatatlannak bizonyult. A prototípust 1984-ben szétbontották.
 

Szovjetek is létrehoztak egyet

Az amerikai kísérlet hatására, de a szovjetek is létrehoztak egy nagyon hasonló eszközt. 4 évvel később mint az amerikai kísérlet után, egy meglévő ER22 motorkocsira építettek két darab, a Jak-40 utasszállítókban alkalmazott hajtóműveket, a kocsi 250km/órás sebességet ért el a tesztek alatt. Végül azonban ugyanoda jutottak, mint az amerikaiak, a sugárhajtású vonat rengeteget fogyasztott, nagyon hangos volt, és olyan mértékben vette igénybe a vasúti pályákat, hogy gazdaságtalan lett volna üzemeltetni.  A szovjet modellből azonban találtak egy rozsdásodó példányt egy elhagyatott gyártelepen. Hogyha jobban megnézzük a képeket, nagyon hasonlít valamihez.

Ha tetszett amit olvastál akkor lájkold, és oszd meg ismerőseiddel. Csatlakozz közösségünkhöz a Facebookon !